Skönhetsbolaget Balmid eliminerar kostsamma IT-risker med modern IT
Balmid är en dynamisk aktör inom skönhetsbranschen, specialiserad på allt från inköp och produktutveckling till varumärkesutveckling och kommunikation. Med kontor i Sverige, Sydkorea och Hong Kong, har detta innovativa företag gjort avtryck globalt. Men en åldrad IT-infrastruktur hämmade deras operativa effektivitet och kom med risker – en situation som blev alltmer ohållbar.

Tjänster som används

Som småbolag har man generellt sett ingen IT-person in-house. Man skulle kunna anställa nån internt som jobbar med det här. Men med [AzenA] får du många olika kompetenser inom IT. Istället för att anställa får du allting. Och det är väldigt tacksamt att inte behöva ta på sig för mycket fasta kostnader som småbolag.

Eric Ridell
Vd
– Innan hade man lite ont i magen. Vi hade våra egna servrar och gick på övertid, berättar vd:n Eric Ridell.
”Skulle någonting gå sönder skulle det bli en jäkla stress”
Eric betonar riskerna deras föråldrade system medförde och berättar att de satt med fysiska servrar som var 10–15 år gamla och avskrivna.
– Vi kunde inte längre försäkra servrarna. Skulle någonting gå sönder skulle det bli en jäkla stress. Hur skulle vi kunna jobba vidare? Det kanske inte går att laga för att det inte går att få tag på reservdelar till servrarna.
Att lappa gamla system var inte längre tillräckligt. Med den överhängande risken för driftstopp fick Eric tänka om sin IT-strategi. Samtidigt förvärrades utmaningarna med en IT-leverantör som inte uppfyllde Balmids växande behov.
Att byta IT-leverantör
Efter flera dåliga upplevelser bestämde sig Eric för att byta IT-leverantör Det var inte tydligt vad han fick för det han betalade varje månad. Samarbetet fungerade inte och han kände att de behövde en bättre partner.
– Det är sjukt mycket jobb att byta, menar Eric.
Så vad var det som fick dig att vilja byta IT-partner?
– Det var inte någon enskild grej. Bland annat otydliga fakturor. Och när vi påtalade fel fick vi väldigt dålig support. Basic-grejer tog lång tid att lösa… när vår VPN inte funkar, internet inte funkar, så tog det lång tid att lösa. Det var liksom helhetsbilden, berättar Eric.
Frustrerad över servicen och supporten var det dags att hitta en IT-partner som matchade Balmids kriterier: expertis, kvalitet och snabb support.
Övergången till en IT-partner
Att byta en IT-partner kan kännas stressigt och komplicerat. Det är mycket som måste klaffa och du behöver få med den tidigare leverantören på tåget också. Ingen vill ha onödig nedtid som stör verksamheten.
Hur tycker du att övergången gick?
– Det funkade bra och [AzenA] var flexibla. Vi kunde lägga det på en fredag och folk kunde jobba lokalt för att inte skapa för mycket grus i maskineriet. Och sedan lite efterarbete så klart. Det har också funkat bra, tycker Eric.
Men lösningen blev dyrare – här är orsaken
– Det blev lite dyrare med den här lösningen. Men sover du gott om natten är det värt det, säger Eric och erkänner värdet av tillförlitligt IT-stöd. Sen skulle jag säga att serverlösningen är konkurrenskraftig.
Med andra ord är trygghet en viktig faktor. Viktigare än pris. Erik reflekterar samtidigt att han jämför med avskrivna servrar som var 10–15 år gamla.
Eric förklarar valet av AzenA:
– [Azena] har bra erbjudanden och känns trygga i sin kvalitet. De har inte några bindningstider, vilket är ganska unikt. Medan de allra flesta jobbar med 24 månaders uppsägning eller längre till och med.
I samma veva berättar Eric att driva ett mindre bolag är en föränderlig miljö och därför är det svårt att sia om framtiden.
– Det har ju hänt mycket under åren. Vi har blivit fler, vi har blivit färre och så vidare. Då har vi kunnat anpassa vår miljö löpande. Och det är ju väldigt skönt att inte vara bunden av ett speciellt upplägg, utan vi har haft flexibilitet att lägga till och ta bort användare.
Även om den initiala investeringen var högre, har den skalbara och flexibla IT-infrastrukturen stöttat Balmids tillväxt under åren.
Växt tillsammans
Balmid är nu en större kund än när samarbetet började för över fyra år sen, berättar Eric. I takt med att bolagets behov ändrats har AzenA följt med på Balmids tillväxtresa på ett smidigt sätt.
– De har ändå investerat väldigt många timmar för att lära sig vår miljö. Vi har ett bolag i Hong Kong och kopplingar dit med affärssystem, säger Eric och förklarar att det är en komplex uppsättning AzenA har hjälpt till med.
Nu ligger allt på serverdriftlösningen från AzenA.
– Vi har backup och fem olika servrar kopplat till våra olika analysprogram och affärssystem. Allt från lager, logistik, fraktsedelprinters och så vidare ligger på dessa servrar. Och de hjälpte oss att flytta över allting, berättar Eric.
När Balmid fortsätter att utvecklas, visar sig enkelheten och det personliga stödet vara ovärderligt.
”Du får allting”
Eric summerar samarbetet:
– Som småbolag har man generellt sett ingen IT-person in-house. Man skulle kunna anställa nån internt som jobbar med det här. Men med [AzenA] får du många olika kompetenser inom IT. Istället för att anställa får du allting. Och det är väldigt tacksamt att inte behöva ta på sig för mycket fasta kostnader som småbolag.
Men för Eric Ridell kokar allt ner till sak: Relationen.
Han betonar att det personliga engagemanget har varit väldigt positivt:
– Det är Niklas Liljegren vi oftast vänder oss till. Han är den som har byggt mycket av vårt system. Man har kunnat ringa honom för att få hjälp snabbt. Är det någon som har löst hundra grejer åt oss innan, då är det lättare om den personen löser den hundra första grejen också.
Eric vill också poängtera att även om Niklas är en viktig del av deras IT-stöd, så är kundtjänstens verkliga styrka deras teamwork och förmågan att leverera kvalitativ support, oavsett vem som svarar.
Hur funkar det när Niklas inte är tillgänglig?
– Det funkar väldigt bra, säger Eric. Det finns ju många andra duktiga.
Han nämner också att som småföretagare är det oftast enklare att jobba med andra småföretagare. Man förstår varandra bättre.
– Det har alltid funkat bra och smidigt. De är en ganska liten organisation och det passar oss bra som också är en ganska liten organisation.