”Det går inte att jämföra” – Majola om sin molnbaserade telefonväxel
Majola Restaurangkonsult bemannar allt från stjärnkrogar till skolmatsalar och är kända för sin framåtanda. När pandemin slog till blev det tydligt att deras traditionella IT- och kommunikationslösningar inte längre räckte till. Fysiska telefonväxlar och lokala servrar begränsade verksamheten och skapade osäkerhet. Förändring blev ett måste.

Tjänster som används:

AzenA är en pålitlig, stabil partner inom telefoni och IT. De levererar vad de lovar och gör det med personlig service och professionalism.

Jonas Sundin
Ägare och vd
– Telefonin är vårt viktigaste verktyg. Tidigare hade vi en fysisk telefonväxel. Grävde de av kabeln, då var det klippt, beskriver Jonas, ägare och vd på Majola.
Från kablar till molnet
Pandemin blev en vändpunkt. Plötsligt var det inte längre ett alternativ att sitta fast på kontoret. Distansarbete ställde krav som befintliga lösningar inte kunde möta.
– Vi skulle gå över till att köra allt i molnet och mycket accelererades ju av pandemin. Det var viktigt att kunna jobba hemifrån. Förut var vi fysiskt bundna till kontoret i form av telefon, servrar och program. Nu är ju allting i molnet och webbaserat, även telefonväxeln. Jag skulle kunna sitta i Spanien och ha samma samtal som vi har nu, berättar Jonas.
För Jonas och hans team var målbilden tydlig: Skifta från hårdvarubaserade lösningar till molnbaserade för att göra verksamheten smidigare och driftsäkrare.
– Vi hade som målsättning att vi skulle bli av med alla rörliga delar på kontoret, förklarar Jonas.
Men att byta ut gamla system innebar inte bara tekniska utmaningar. Majola behövde också välja rätt partner. Kontakten med kundutvecklaren Niklas Bruhn visade sig bli avgörande.
– Niklas Bruhn har byggt ett stort förtroende och kommit med kostnadsfria råd. Han varit som en partner och mentor även fast han inte sålde något till oss. Han har varit som en rådgivare och blev vår go-to-guy, berättar Jonas.
Här fick Jonas oberoende rådgivning av Niklas, vilket gjorde att Majola kunde välja rätt lösningar från start.
”Telefonilösningen med appen funkar svinbra”
Med hjälp av AzenA genomförde Majola en omfattande digitalisering. Fysiska servrar ersättes av Microsoft 365 och telefonväxeln av en modern växellösning (IP‑telefoni).
– Den här webbaserade telefonilösningen med appen funkar svinbra. Det är ett jättebra system. Och flexibelt. Du kan jobba hemifrån om du har sjuka barn eller om du ska iväg på något ärende, säger Jonas.
Detta har gjort att Majola kan utföra arbetet oavsett plats, men ändå ge en bra upplevelse till kunder. Resultatet är en helt annan frihet och enklare arbetsvardag för medarbetarna.
– Det är mycket smidigare med samtalslistor och köer. Du ser allt på ett annat sätt. Tidigare såg vi inte ens vem som hade ringt om vi missade ett samtal. Det går inte att jämföra. Det är ett mycket bättre system, betonar Jonas när han jämför med den tidigare telefonilösningen.
Missade samtal och bristande köfunktioner är nu ett minne blott. Förutom operativa fördelar har den nya lösningen från AzenA också inneburit kostnadsbesparingar.
– Vi sitter 14 personer här och ringer ut hela tiden, bara mobilsamtal. Tidigare betalade du för varje mobilsamtal. Det var dyrt, så det är en jättebesparing, förklarar Jonas.
Personliga relationer
Nyckeln till ett lyckat samarbete handlar givetvis om människorna bakom tekniken. Den personliga servicen är något som präglar hela AzenA-teamet. Från Niklas Bruhn, som agerat rådgivare och mentor, till Niklas Liljegren på kundtjänsten, som löst Majolas problem snabbt och effektivt.
Jonas lyfter fram ett personligt engagemang i samma veva som han pratar om Liljegren:
– Han är kompetent och löser allting. Jäkligt service-minded. Han är duktig.
Vad säger Jonas om de andra på supporten?
– De är bra de också, förklarar han.
Jonas menar att det är naturligt att vissa personer får bättre koll på verksamheten med åren och därför är det tryggt att kunna ha en löpande dialog med samma personer.
”Stabil partner inom telefoni och IT”
Majola har växt i samarbetet med AzenA och får hjälp med IT-, telefoni- och nätverkstjänster. Jonas berättar om det positiva att kunna samla fler tjänster hos samma partner istället för att jobba med många olika.
– Det är svårt att hitta bra leverantörer. Vi har många långa samarbeten och vi byter inte leverantörer hur som helst. Jag ser fördelar i att ha allt samlat. Det är smidigt, säger Jonas.
Han gillar också att AzenA tänker annorlunda än andra leverantörer.
– Jag uppskattar även det här med att inte ha uppsägningstid. Det är väldigt framåtlutat, uttrycker Jonas.
Majolas resa visar hur rätt lösningar med en engagerad partner kan förbättra verksamheten. De har sparat pengar, fått en smidigare arbetsvardag och levererar en bättre upplevelse till kunder. En avgörande fördel i en bransch där snabb service och tillgänglighet är allt.
– AzenA är en pålitlig, stabil partner inom telefoni och IT. De levererar vad de lovar och gör det med personlig service och professionalism, summerar Jonas.