”Skapade någonting tillsammans” – Så digitaliserade Mikaelskolan med hjälp av AzenA
Den anrika Mikaelskolan är Sollentunas första friskola. Skolan har verksamhet från förskoleklass till nian. När samarbetet med AzenA inleddes 2009 var IT-infrastrukturen otillräcklig för framtida behov. De stod inför utmaningen att modernisera och skapa en lärmiljö där tekniken förstärkte undervisningen. I snart två decennium har AzenA hjälpt Mikaelskolan genom avgörande teknikskiften och levererat lösningar som mött skolans växande krav.
Tjänster som används:

Flexibilitet, tjänstvillighet, viljan att förstå vår verklighet. Oavsett vad problemet varit har vi alltid fått svaret: ”Ja, visst. Vi kollar på det.”

Evelyn Sundkvist
Intendent
Första stegen mot en modern skola
Evelyn, intendent på Mikaelskolan, beskriver det första stora teknikskiftet:
– Vi började 2009… då kom de hit och började dra en massa kablar och grejer och såg till att vi fick en trådlös lösning, berättar hon.
Från början var skolan beroende av en enda anställd som skötte om all IT. Detta förde med sig risker, kostnader och begränsningar. Man hade också en modell med stationära datorer. Men när tekniken blev alltmer central för undervisningen och behoven för elever och personal växte, var det tydligt att de riskerade att hamna efter och det var dags för en förändring.
– Vi gick från att ha en anställd. Och anställda kostar pengar. Vi hade en datasal och stationära datorer. Så hela arbetssättet har ju förändrats på de här åren, berättar Evelyn.
Steget från stationära till bärbara datorer för personalen och en‑till‑en‑lösningar för eleverna (en enhet per elev) lade grunden för skolans moderna IT-miljö. Det var starten på resan för att skapa flexibla arbetssätt och framtidssäkra lösningar.
”Skapade någonting tillsammans med oss”
Mikaelskolans ledning var i behov av en IT‑partner som inte bara sålde lösningar. Men också förstod skolans krav och kunde skapa de bästa lösningarna för verksamheten.
– AzenA var villiga att lyssna på vad vi behövde och skapade någonting tillsammans med oss, säger Evelyn.
Den här viljan att lyssna och skapa lösningar tillsammans blev hjärtat för det långvariga samarbetet. Evelyn beskriver hur AzenA tack vare sina tidigare erfarenheter med andra skolor guidade skolan genom teknikskiften.
– De hade erfarenhet från andra skolor och kunde säga: ”Så här har vi gjort på en annan skola. Vad tycker ni om den lösningen?”, berättar hon.
Men det har inte bara handlat om teknik. Relationen med AzenA har utvecklats till något väldigt personligt, särskilt med personer de har haft regelbunden kontakt med. Evelyn betonar att partnerskapet har präglats av ett tätt samarbete. Detta har bidragit till en arbetsrelation som ibland känns som vänskap, trots att den sker i arbetslivet.
– Jag känner ju dem mycket väl. Mer än några kollegor eftersom vi har haft regelbunden kontakt vad gäller elevkonton eller sms‑tjänster eller "nu har den här datorn pajat, nu måste vi skicka någonting." Det har ju blivit en personlig relation, förklarar Evelyn.
Den långvariga kontakten med specifika personer hos AzenA har skapat förtroende och trygghet i samarbetet, vilket har varit av stor betydelse för att skapa långsiktiga värden.
Tekniken stöttar pedagogiken
Stödet från AzenA har skapat nya möjligheter på hur undervisningen bedrivs. Från att ha sparat allt på en fysisk server har Mikaelskolan gått över till Microsoft 365 och Google Classroom.
– Vi har fått hjälp på vägen. Vi gick från att ha en server där allting sparades till att vi nu har allting på 365. Dokument och grupper, you name it, alles. Vi har alla laptops och wifi‑lösningar, säger Evelyn.
Denna digitala förflyttning har inte bara förenklat för lärarna. Det har också gjort undervisningen mer tillgänglig för eleverna.
– Förutom Microsft 365, som personal och lärare arbetar med, så jobbar vi med Google Classroom för eleverna. Och då kan lärarna exempelvis lägga in lektioner på Classroom som eleverna får tillgång till, berättar Evelyn.
Men digitaliseringen handlar om mycket mer än att bara få arbetet gjort. Det är viktig att på bästa sätt nyttja digitaliseringens möjligheter för ökad måluppfyllelse och ge alla elever samma förutsättningar. Material som är inläst och tillgängligt i molnet har blivit en naturlig del av undervisningen.
”Viljan att förstå vår verklighet”
Ett samarbete under så lång tid handlar om mer än bara teknisk kompetens. Evelyn betonar hur AzenA haft förmågan att förstå och anpassa sig till skolans vardag.
– Flexibilitet, tjänstvillighet, viljan att förstå vår verklighet. Oavsett vad problemet varit har vi alltid fått svaret: ”Ja, visst. Vi kollar på det.”, säger hon beskrivande om AzenA.
Detta betonar värderingarna och egenskaper som skolan värdesätter mest. Det är den här inställningen som gör AzenA till mer än bara en IT‑leverantör. AzenA har varit en partner som stått vid deras sida genom teknikens utveckling och växande krav.