”Vi får bra bang for the buck” – Olov Lindgren om sitt 25-åriga samarbete med AzenA
Det familjeägda och framstående fastighetsbolaget Olov Lindgren förvaltar 118 hyresfastigheter i Stockholm. I över 25 år har de förlitat sig på AzenA för att hantera deras IT-behov. Denna långsiktiga relation har präglats av personligt engagemang och djup förståelse för verksamhetens behov, vilket möjliggjort en problemfri IT-drift och enkelheten att möta nya krav.
Tjänster som används

Det bara funkar. När det väl inte funkar så är de väldigt snabba på att stötta

Henrik Litsander
Chef Affärsstöd
Henrik Litsander, Chef Affärsstöd, förklarar varför Olov Lindgren har fortsatt jobba med AzenA i alla dessa år.
– Det är relationen och att de gör ett bra jobb till ett konkurrenskraftigt pris. Vi känner att vi får bra bang for the buck, säger han.
”Det bara funkar”
När vi pratar med Henrik har han jobbat på Olov Lindgren ungefär fyra år. Han är den som har IT-ansvaret. På Olov Lindgren har man ett IT‑råd som spelar en avgörande roll för att övervaka IT‑strategier och beslut. Det är en plattform för att diskutera IT‑lösningar som går i linje med företagets behov. Henriks roll i utskottet säkrar att teknikinitiativ är anpassade till organisationens mål och föränderliga behov.
Innan Henrik började på Olov Lindgren kom han från den stora finansinstitution SEB, där IT‑stödet var krångligt och ganska opersonligt. Han berättar att du behövde legitimera dig och prata med olika personer varje gång, Detta skapade en känsla av distans och ineffektivitet.
– Här snackar man med Stefan eller Ibbe. De vet exakt vem du är. Det blir personligt, säger Henrik.
Förutom snabb och personlig IT‑support har Olov Lindgren fått en trygg och stabil IT‑miljö tack vare expertis och förståelsen för företagets behov.
– Det bara funkar. När det väl inte funkar så är de väldigt snabba på att stötta, förklarar Henrik.
På Olov Lindgren har man en intern IT-stödavdelning som hanterar systemägarskap och förbättringar av affärssystem. Utöver detta och samarbetet med AzenA jobbar man med flera andra externa partners.
Här skiljer sig AzenA på flera punkter:
– Det är hastigheten i hur de agerar på ärenden och att det faktiskt känns som att de är en del av vårt företag, berättar Henrik.
En IT-partner du växer med
Tjugofem år är minsann en lång resa där Olov Lindgren fått stöd genom teknikskiften och föränderliga behov med en anpassad tjänst och personlig IT-support. Detta har varit en viktig aspekt av samarbetet och en stor anledning till att AzenA fortsatt vara deras IT‑partner.
– De har sån otrolig kompetens kring allt, alla våra nät, alla våra uppkopplingar och datorer, uttrycker Henrik.
Det visar på hur Olov Lindgren vuxit och utvecklats tillsammans med en partner som verkligen förstår deras verksamhet, till exempel kunde man snabbt skifta från stationära datorer till bärbara och jobba via Teams när covid ställde till det.
Men Olov Lindgren har inte bara ökat sin operativa effektivitet. De har också fått en säker och skalbar IT-infrastruktur som stödjer affärsmål. Stora delar av deras IT‑lösning kommer som ett resultat av samarbetet med AzenA.
Under åren som tekniken utvecklats och kraven ökat, har man fått hjälp genom förändringar. Allt från stöd i IT‑relaterade projekt till hjälp i arbetet med digital säkerhet, implementering av nya lösningar och anpassning av nätverk.
I alla dessa år har Olov Lindgren kunnat fokusera på sin verksamhet utan oro för IT‑strul.
– Vi är så nöjda. Det är just kompetensen och kunskapen de har, säger Henrik när han slår ett slag för AzenA