Från svajigt wifi till höga gästbetyg – Vi Invests resa med AzenA
När gäster checkar in på ett hotell förväntar de sig att allt bara ska fungera. Bakom den självklara upplevelsen ligger en infrastruktur som måste vara stabil, modern och anpassningsbar. Sedan 2011 har Vi Invest samarbetat med AzenA för att säkerställa att deras hotell har en pålitlig IT-infrastruktur. Detta är den andra storyn — en uppföljning på en lång relation.

Tjänster som används

Efter ändringarna har vi faktiskt inte haft några klagomål på wifi, utan det har varit ganska höga betyg. Så det fungerar som det ska.

Ann-Louise Nordenfridh
Group Director of Operations
Ann-Louise Nordenfridh på Vi Invest har varit i kontakt med AzenA i flera år. När hon tog över ansvaret från sin företrädare var dags att uppgradera tekniken och säkerställa att de fick bästa möjliga avtal. Efter en noggrann genomgång av alternativen stod det klart att Vi Invest ville fortsätta samarbetet.
– Dels så fick vi till ett obundet avtal, vilket gör det smidigt att kliva ur eller enkelt att ändra och byta ut, nämner Ann-Louise.
Flexibiliteten var en avgörande faktor när Vi Invest valde att fortsätta samarbetet med AzenA. Att inte vara låsta vid ett långsiktigt avtal gav dem trygghet och frihet att anpassa sig efter framtida behov. Men det handlade inte bara om en översyn av avtalen. Tekniken behövde också uppgraderas.
Höga gästbetyg på wifi
– Vi har haft lite problem och svaj med wifi-lösningen och har behövt komplettera på vissa punkter och byta ut på andra, förklarar Ann-Louise.
Wifi är en självklarhet på hotell idag. Men det är också något som snabbt kan bli ett stort problem om det inte fungerar. Gästbetygen på wifi var lägre än önskat, vilket gjorde att frustration växte internt och bland besökarna. Därför var det en viktig prioritet att se till att nätverket fungerade felfritt.
Efter förändringarna kunde Ann-Louise snabbt se en förbättring:
– Efter ändringarna har vi faktiskt inte haft några klagomål på wifi, utan det har varit ganska höga betyg. Så det fungerar som det ska.
Att justera priset är en fördel, men det är en vanlig aspekt i affärssamarbeten. Däremot är det mer sällsynt att en leverantör faktiskt levererar en teknisk förbättring som syns i kundbetygen. Samtidigt som man är flexibel i prissättningen över tid.
”Bara måste fungera”
Det långa samarbetet med AzenA spelade också en stor roll i beslutet att fortsätta.
– Vi fick ändå ett pris som vi kände oss nöjda med. Dessutom har vi haft ett långt samarbete, vilket vi uppskattar. Det är en god relation för båda, förklarar hon.
En annan viktig aspekt har varit snabb och pålitlig support. Att få hjälp direkt när något går fel kan vara avgörande för att verksamheten ska flyta på utan avbrott.
– Framför allt att jag tycker att [AzenA] har varit väldigt snabba och hjälpsamma när vi har upplevt problem. Det är nog ändå det som väger tyngst om man tänker långsiktigt, betonar Ann-Louise.
På frågan om vad som är viktigast med samarbetet kommer svaret snabbt.
– Det här är en grej som bara måste fungera. Det är någonting alla förväntar sig. Den dagen som det inte funkar så blir det kaos, påpekar Ann-Louise.
Långsiktig trygghet och stabilitet
För Vi Invest handlar samarbetet med AzenA om trygghet. Om att ha en partner som ser till att allt fungerar i bakgrunden, så att de kan fokusera på att skapa en bra upplevelse för sina gäster.
– Har det fungerat bra genom åren så finns det ingen anledning att byta så länge man tycker att priset är bra, avslutar Ann-Louise.
Med en stabil infrastruktur, snabb support och en flexibel avtalsmodell har AzenA visat sig vara en pålitlig partner för Vi Invest. Det är ett samarbete som sedan 2011 har skapat trygghet i nuet och även lagt en stabil grund för framtiden.