1993 öppnades telemarknaden för konkurrens.
Fyra år senare grundades Telekompaniet.
Det är året då vi började utmana Televerkets ensamrätt inom fast telefoni.
Men sedan länge är vi inte bara en leverantör av företagstelefoni.
Bortom telefoni hjälper vi små och medelstora företag med en helhetslösning inom IT som täcker allt från datorn till molnet.
Medan ordet ”Tele” i vårt bolagsnamn är beskrivande speglar det inte längre fulla värdet vi ger kunder.
Därför var det dags att fräscha upp varumärket Telekompaniet som reflekterar denna resa och vår framtida riktning.
Vad betyder detta för mig som kund?
Även fast vi heter annat och ser lite annorlunda ut, kommer samma glada och hjälpsamma gäng fortsätta hjälpa dig som vi alltid gjort.
Du når oss på samma nummer och om du av vana skickar mejl på de gamla adresserna kommer du fram ändå.
Din upplevelse kommer att vara sig lik trots att vi har en ny cool logga och nya levande färger 😎
Här vill jag passa på att tacka dig som kund.
Ni är flera hundra småföretagare och ett gäng större kunder som uppskattar vår kundservice och kunskap.
Tusen tack för förtroendet.
Utan dig skulle vi inte vara där vi är idag.
I snart 30 år har vi fått möjligheten att jobba med företag som ditt och har lärt oss massor.
Ditt förtroende för oss som din partner har gjort det möjlighet för oss att anpassa våra tjänster och fördjupa för expertis.
Varför AzenA?
Låt mig göra en lång historia kort.
Det var strax ett år efter att Telekompaniet hade köpt upp Grundbulten (där jag kommer ifrån).
Allt började med en workshop med vår marknadsbyrå.
Vi skulle hitta vår identitet.
Sen tog en längre process vid där vi gavs goda råd för att komma fram till kloka beslut.
Under processen kom vi fram tillsammans med styrelsen att nu var det rätt läge att byta namn på bolaget (det hade varit på tapeten tidigare).
Sen började vi skrapa ihop en lista med massa namnförslag.
Här fanns det ingen rätt eller fel. Vi skulle få ut så mycket som möjligt.
Alla i personalen fick vara med.
Den enorma listan med över hundra namn kortades ner till en handfull.
Detta blev kvar:
- Frogbit
- Varelo
- Mervin
- Hilda
- Donoma
På listan fanns AzenA också. Däremot med stavningen AsenA.
En liten skillnad med stor betydelse.
Låt mig förklara.
Kort om loggan
Så fort vi hade bestämt namn började arbetet med loggan.
Den brutna cirkeln i logotypen är en traditionell zen-symbol känd som ”ensö”.
Öppningen i cirkeln symboliserar livets ofullkomlighet.
Detta påminner oss om att det alltid finns utrymme för förbättring.
Om du tittar noga kan du se en gemen ”a” integrerad i cirkeln, vilket elegant kompletterar de versala ”A” i logotypen.
Dessa ramar in ordet ”Zen” och förmedlar kärnkonceptet i vårt varumärke på ett smart sätt: Förbättring, enkelhet och tydlighet.
Där har du det. Vårt löfte finns till och med i loggan.
Avslutande ord
Det här projektet har varit lärorikt och jag delar gärna mina erfarenheter med dig om du någonsin vill fräscha upp ditt varumärke och byta namn på bolaget.
Vi är givetvis stolta över vårt arv men väldigt spända på vår framtid.
Till alla kunder, tack för att du fortsätter resan tillsammans med oss.
Inte kund än? Följ med oss i den nya eran 😉
P.S. Adress till den nya sajten är (trumvirvel)… azena.se