"När man inte behöver tänka på IT, då fungerar IT" – Trygghet för Solporten även i skarpt läge
Solporten är ett fastighetsbolag som specialiserar sig på hyresbostäder. De äger och förvaltar 25 fastigheter med omkring 1000 bostäder placerade i Solna, Sundbyberg, Stockholm och Enköping. I många år jobbade Solporten med en IT-konsult. Men när IT-infrastrukturen blev mer komplicerad och behovet av snabbare service ökade, var det dags att hitta en långsiktigt IT-partner.

Tjänster som används

Vi behöver aldrig diskutera om det är problem mellan dator och telefoni. En och samma aktör tar hand om problemet. Det blir aldrig någon diskussion om gränsdragningar

Kristoffer Wilhelmsson
Vd
Genom rekommendationer kom Solporten i kontakt med AzenA och 2015 inleddes samarbetet.
– Vi ville ha en aktör som var liten och familjär som ändå kunde hantera vår storlek och våra behov, säger Kristoffer Wilhelmson, vd på Solporten, när de valde AzenA.
”Fungerat smärtfritt”
Kristoffer såg fördelarna med att jobba med ett mindre företag som samtidigt kunde tackla hela deras behov.
– På småbolag tvingas du ofta att vara duktig. Jag upplever att mindre företag har mer kompetens per individ än stora företag där du kan gömma dig bakom storleken, menar Kristoffer.
När du jobbar i ett mindre företag ökar också förståelsen för varandra. Det är lättare att ha göra med bolag i ungefär samma storlek.
– Det är ett bra samarbete. De förstår vår verksamhet och de är ganska nära, ganska små och agerar tillräckligt snabbt. Så det har fungerat väldigt smärtfritt under alla åren, säger han.
Styrkan med att samla tjänster
Samarbetet började med att AzenA tog över ansvaret för IT-miljön. Med tiden har fler fastigheter kopplats upp med integrationer mot fastighetssystem. Senare utvecklades också partnerskapet med att AzenA fick förtroendet för Solportens telefoni.
– Så otroligt skönt att ha en aktör att kontakta, oavsett om det gäller IT eller telefoni, säger Kristoffer.
Detta skapade ytterligare fördelar för Solporten. Kristoffer berättar:
– Vi behöver aldrig diskutera om det är problem mellan dator och telefoni. En och samma aktör tar hand om problemet. Det blir aldrig någon diskussion om gränsdragningar.
En smidig övergång
Hur funkade övergången till telefonilösningen med AzenA?
– Det var ingenting som vi märkte av över huvud taget, förutom att det blev lite lägre fakturakostnader, förklarar Kristoffer.
Samarbetet har fungerat smärtfritt i drygt ett decennium. AzenA har hanterat allt från serverlösningar och brandväggar till telefoni och integrationer. Det har varit en trygg och stabil IT‑miljö… tills den dagen allt plötsligt låg nere.
Då sattes AzenA på prov
– Vi fick ett serverhaveri som innebar att all vår data försvann och såklart även kontakten med servern. Då fick vi ju testa om backupen fungerade, säger Kristoffer.
Om inte backupen fungerade kunde det i värsta fall innebära en smärre katastrof. Hyresgäster skulle ha haft problem att få kontakt med Solporten. Kundservice skulle ha haft begränsande möjligheter att hantera ärenden samt all data som skulle kunna gått förlorad.
Kristoffer minns den dagen. Han pratade med Lars, vd på AzenA, som sa ”Man har ju testat backupen. Men du hoppas att du aldrig behöver testa i ett skarpt läge”.
Men här agerade AzenA direkt. Det var precis efter pandemin. Haveriet berodde på att en virtuell server inte startade som den skulle. Eftersom AzenA satt nära valde de att åka ut och hämta servern istället för att återskapa allt över nätet. Det snabbade upp processen rejält, de återställde backupen och vi var igång igen inom ett dygn, förklarar Kristoffer
Fanns det någon förlust av data eller var ni helt återställda?
– Vi hade jobbat någon timme utan att backupen hade klarat av det. Men det var ingenting som vi upplevde att vi tappade, säger Kristoffer.
Efter detta sattes det igång ett arbete för att modernisera och säkra upp Solportens servermiljö och gå över till Microsoft 365. Telefonisystemet har blivit mer integrerat, vilket har förenklat kommunikationen både internt och externt.
En trygg IT-partner för framtiden
Kristoffer reflekterar över vad som kunde ha hänt om backupen inte fungerat. Hur lång tid hade det tagit att återställa allting manuellt? Vilka konsekvenser hade det fått?
– Vi hade diskuterat den här servern bara några dagar tidigare. Då fanns det inga tecken på att något var fel, säger han.
Solportens erfarenhet med AzenA visar hur en pålitlig IT‑partner gör skillnad. Istället för att lägga tid på teknikproblem kan Kristoffer och hans team fokusera på att utveckla verksamheten.
– När man inte behöver tänka på IT, då fungerar IT, säger Kristoffer.
Och det är just det som är AzenAs styrka. De finns där när det behövs, men syns inte när allt flyter på.
– Jag har inte stött på någonting än så länge som jag inte har fått hjälp med. Jag är väldigt nöjd med samarbetet, avslutar han.